Junior Masterclass & Project-plus middag

Junior Masterclass & Project-plus middag

Zijn hoogbegaafden aardiger? Waarom zijn medicijnen zo duur? Wat kun je doen aan een kredietcrisis?

Afgelopen woensdag heerste er een gezellige drukte bij ons op school: de Juniorn Masterclasses vonden weer plaats. In vier rondes werden de hersens van (aankomende) leerlingen, ouders, docenten en andere genteresseerden gescherpt.

De eerste sessie was een lezing over het puberende brein, onder leiding van professor Eveline Crone, die het gelijknamige boek heeft geschreven. Zij werd bijgestaan door twee leden van het Brain and Development Lab van de universiteit Leiden. Ook het verschijnsel hoogbegaafdheid kwam aan de orde. De vraag van hun onderzoek was: zijn hoogbegaafde leerlingen socialer dan anderen? Het antwoord: dat hangt enorm af van de omstandigheden. Fijn om te weten voor de 'normaal' begaafden!

Rondes twee en drie werden verzorgd door leerlingen die deelnemen aan ons Project Plus en door docenten. Zij presenteerden (soms samen) het project waaraan ze de afgelopen maanden gewerkt hebben. Kinderen konden leren programmeren, hacken, een webshop opzetten, de STGS'ers vertelden over cryptografie, het maken van medicijnen, het bouwen van een achtbaan, verhalen-binnen- verhalen in de literatuur, taalfamilies, blockchain technologie, de kredietcrisis... en dat is maar een greep uit het aanbod.

De middag werd afgesloten door professor Peter Werkhoven, werkzaam aan de TNO en de universiteit Utrecht. Hij gaf een mini-cursus virtual reality, waarbij het enthousiaste publiek werd meegenomen in de bijna-echte wereld.

Een volle, veelzijdige middag, waar we met veel plezier op terugkijken. Houd de kalender in de gaten voor de volgende Masterclassmiddag, dit wil je niet missen!

Hier kun je de foto's vinden die gemaakt zijn.

Junior Masterclass & Project-plus middag

Meer nieuws